29 Mayıs 2013 Çarşamba

ÖYKÜYÜ KALEME ALAN HANGİ BEN?

Okuduğum kitabın toplam bir paragrafı geçmeyecek cümleleri, şu an bu satırları yazdırıyor.

Hepimizde; bir olduğumuz, bir de olmak istediğimiz "Ben" mevcut. Yazar bunlardan hangisinin öyküsünü yazdırdığını sorgulamış ve son kitabına kadar eserlerini olmak istediği "Ben'in" kaleme aldığını, bu nedenle henüz gerçek bir öykü yazamadığını, diğer çoğu eserlerinde olmak istenilen "Ben'" ler tarafından yazıldığını öne sürmüş.

Kastettiği, öyküde bahsi geçen konunun yaşanıp-yaşanmamış olması değil, yazar olarak hangi "Ben'in" hikayeyi yönlendirdiği.

Olduğu ben'i ; Dayatmaların, örf-adetlerin, kısıtlanmış duygu-düşüncelerin, günün şartlarının yönlendirdiği, kısacası ondan beklenilen "Ben" olarak sunarken, (Çoğumuzun da kabul ettiği gibi)

Olmak istediği ben'i ; Tüm duygularını özgür bırakıp, salt kendi iradesi ile karar verip, uygulayan olarak belirtip, gerçek öykülerin olmak istenen "Ben" tarafından yazılamayacağını savunmuş.

Şimdiye kadar hiç bir öyküde yazarın hangi "Ben'e" göre öyküsünü yönlendirmiş olabileceğini düşünmemiştim, belki de olmak istenilen "Ben'in" yazdığı öyküler, olmak istediğimiz "Ben'i" verdiği için sorgusuzca beğeni ve kabul görmüştü.

Ya olduğu "Ben'in" yazacağı öyküler...

Sanki baştan sıkıcı geldi bana... Peşin hüküm mü? Belki...

Aklıma ilk gelen soru: "Neden öykü-roman okumayı seviyorum-seviyoruz?" oldu. Sınırsızca yaşayabileceğimiz duygularımızı bulabildiğimiz için değil miydi? Öfkenin, acının, hırsın, aşkın, tutkunun, olumlu-olumsuz her duygu-düşüncenin özgürce yansıtılabildiği tek yer bu türdeki kitaplar değil miydi? Bizlerde olmak istediğimiz "Ben"i" bulduğumuz için sevmiyor muyduk?

Yazar, o an'a değin, olduğu "Ben" yazmadığı için "Gerçek Öykü" yazmadığını düşünse de, bu görüşüne yarı-yarıya katılabildim.

"GERÇEK" neden oluşuyordu? Hissettiklerimiz mi, sınırlandırıldıklarımız mı gerçekti?

Yazarlıktan nasibini almamış olan ben, konuyu okur olarak düşünüp, değerlendirebilirim.

Ancak, MB' da öyküler yazan arkadaşlarımızın, öykülerini kaleme alırken;

- Öyküyü kaleme alan hangi "BEN?"

sorusunu yöneltip-yöneltmediğini de merak ettim açıkcası :)


07/02/2008





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Translate